ELÄMYS EI MAKSA EKSTRAA

Hyvin suunniteltu tilaisuus on jo puoliksi tehty. Mutta ennen kuin suunnittelua tehdään yhtään pidemmälle, pitäisi osata vastata yhteen kysymykseen. Miksi?

Syitä tapahtumien järjestämiseen on monta. Haluat kiittää henkilökuntaa venymisestä tiukassa paikassa tai iloita hyvästä tuloksesta. Tahdot sitouttaa asiakkaita tai hankkia uusia. Lanseeraat uutta tuotetta tai järjestät koulutusta. Mutta mikä on tilaisuuden tavoite?

Turhimpia motiiveja tilaisuuden järjestämiseen tai esimerkiksi messuille osallistumiseen ovat ”kaikki muutkin tekevät niin”, ”joka vuosihan näitä on pidetty” ja ”ei nyt keksitty muutakaan”. Olisiko aika ajatella uusiksi?

Olen osallistunut tilaisuuksiin, missä kukaan, eivät vieraat eikä isäntäväki, ole tienneet miksi ovat paikalla. Olisi parempi, jos tilaisuutta ei olisi lainkaan järjestetty, sillä huono tapahtuma voi romuttaa huolella rakennettua imagoa. Onneksi on myös erittäin hauskoja ja mieleenjääviä tilaisuuksia.

”Kyllä me ehdimme itsekin”

Voi olla ihan perusteltua hoitaa kaikki tapahtumaan liittyvät järjestelyt itse. Mutta olisiko sinulla ja teillä ajallenne tuottavampaa tekemistä?Kaikki näyttää helpolta kun se sujuu. Mutta takana on yleensä silloin suuri määrä työtä.

Muista varata aikaa myös tilaisuuden jälkihoitoon. Se on keino kerätä tulokset kotiin. Ja osoittaa asiakkaille ja kävijöille arvostusta. He ovat sentään lahjoittaneet sinulle aikaansa.

Avaimet käteen

Kun tiedät miksi haluat järjestää tilaisuuden ja mikä on sen tavoite, on aika miettiä tarkempia yksityiskohtia. Minä voin olla avuksi jo tässä vaiheessa. Kartoitan sopivia paikkoja, sovin tarjoilut ja autan teeman miettimisessä – jos sellaista tarvitaan.

Halutessasi hoidan markkinoinnin, ilmoittautumisten vastaanoton, esiintyjien varaamisen jne. Koko tapahtuman avaimet käteen jälkimarkkinointi mukaan lukien.

 

ELÄMÄSI HELPOIMMAT MESSUT

Messut ovat menettäneet suosiotaan markkinointikanavana, mutta hyvin ajatellulla konseptilla ja sopivasti erottautumalla ne ovat vielä tehokas tapa tavata lyhyessä ajassa suuri joukko sekä nykyisiä että potentiaalisia asiakkaita.

Perinteinen tapa on osallistua messuille valmiilla messujärjestäjän tarjoamalla (valkoisella) osastolla, jossa väkisin rekrytoidut ihmiset koittavat saada messupäivät kulumaan.

Jos messuihin panostaa rahaa ja aikaa, kannattaa panostuksille hankkia myös vastinetta. Se onnistuu onneksi kohtuullisen helposti. Anna messujen järjestäminen ständin suunnittelusta tarjoilujen varaamiseen ja rakentajien rekrytoimisesta henkilöstösi kouluttamiseen minun tehtäväkseni.

Sopimuksen mukaisesti voin huolehtia myös jälkimarkkinoinnista. Se on messujen osa-alue, joka valitettavan usein laiminlyödään. Parhaimmillaan kaupat syntyvät heti messuilla, mutta yleensä kauppaa on työstetty jo ennen messuja tai kaupanhieronta aloitetaan itse tapahtumassa.

Messut ovat hyvä tilaisuus lisätä tunnettuutta, kirkastaa brändiä sekä saada uusia asiakkaita ja vahvistaa vanhoja suhteita. Messuille ei pidä lähteä kevytmielisesti.